fbpx

Бизнесът вече има готови решения за проблема с мръсния въздух, стана ясно на поредната дискусия по наболелия проблем, организирана от вестник „Марица” и „Хермес медиа” вчера. Докато местната администрация все още дори не е пуснала анкета с какво да заменим печките с твърдо гориво, големите компании вече говорят за високоефективни и щадящи околната среда уреди. Бизнесът е категоричен, че ако се субсидират, част от техните продукти са приложими и за най-бедните домакинства, защото са много икономични.

Пловдив е един от градовете, които са избрани за бенефициенти по програма Околна среда. Това не означава спечелен проект за безвъзмездна помощ, а много предстояща работа, за да кандидатстваме и да бъдем одобрени за европейско финансиране в размер на 13 800 000 лева, подчерта главният редактор на „Марица” Руси Чернев. Първата крачка е местната администрация да организира анкета сред хората, които се топлят на дърва и въглища и всъщност са едни от най-големите замърсители, на какъв вид отопление предпочитат да минат. Въпросникът трябва да се публикува до края на март и да се обобщи малко след това, за да бъде изготвено проектно предложение до 31 май.

Не е ясно как хората ще направят информиран избор, след като няма широк обществен дебат по темата.

Важно е парите от Оперативна програма „Околна среда“ да се усвоят ефективно, а не формално, както стана с други европейски проекти в Пловдив.

Ясно е, че вина за мръсния въздух в града носят комплексно и неекологичното отопление, и трафикът, и липсата на достатъчно зелени площи, и индустрията. Какви са обаче реалните стъпки, за да бъдат минимизирани вредите върху човешкото здраве? Отговори нямаме, тъй като Община Пловдив не изпрати свой представител на важния за града дебат. Пловдив плахо се движи в правилната посока, но това е благодарение на инициативата на отговорния бизнес.

 Наистина общественият превоз вече е с нов облик, изчезнаха автобусите ветерани, повечето са с екокатегория Евро 5 и 6. Но

Пловдив загуби безвъзвратно най-екологичния транспорт – електрическия.

В общината все още липсва и стратегически проект, който да отпуши трафика, подчерта главният редактор на „Марица”. И даде за пример многомилионните инвестиции в метро и подобряване на пътната инфраструкутра в столицата, въвеждането на т. нар „зелен билет” и други реални мерки. По зелени площи на глава от населението в Пловдив се падат между 3 и 6 кв.м. /разминаването е голямо заради липсата на точни данни/ при изисквания от поне 20 кв.м.. За два мандата управление зелените петна в града се увеличиха със 170 дка, но пък от друга страна, един от големите паркове „Лаута” бавно и необратимо започна да се урбанизира.

Акцент на четвъртото издание на дискусията на „Марица” бе качеството на въздуха в затворени помещения – у дома, в детската градина, в училище, в обществените сгради. В дебата се включиха големи фирми като „Атаро Клима“, „Марси ПКМ“ и „Родера терм“. С презентация как се отразява мръсният въздух върху човешкото здраве се включи и д-р Веселка Христамян, преподавател от МУ.

В таксито раздават маски

Дори и дребния бизнес влезе с реални мерки в битката срещу мръсния въздух. Прибирайки се от нощна смяна от болницата преди няколко дни, ме изуми поведението на шофьора на таксито, разказа на дискусията д-р Веселка Христамян. В колата бе чисто и уютно и очевидно човекът зад волана беше много интелигентен и с ясна гражданска позиция, защото на излизане ми подаде маска за лице с думите „Ползвайте я, въздухът тук не е добър!”.

Източник: www.marica.bg

@90

Free WordPress Themes, Free Android Games