Най-големият автомобилен превозвач в страната – ПИМК, поиска да концесионира терминала за интермодални превози в Пловдив. В понеделник изтече срокът за оферти за стопанисването на съоръжението 27 години, като в Министерството на транспорта беше получено само едно предложение.

Терминалът, изграден съвсем скоро с евросредства, е за претоварване на контейнери от камиони на влак. Този смесен тип превози става все по-популярен сред спедитори и транспортни компании в Европа. Идеята е основният превоз да е по релси, а камионите да се използват само за довеждането на товарите до терминала и за доизвозването на стоката до крайната точка на получаване в радиус 150 км. Това облекчава трафика, намалява вредните емисии, разходите за заплати и зависимостта от международните шофьори, които са постоянно в недостиг, няма плащане на пътни и винетни такси.

Кандидатът участва през дъщерното си дружество „Терминали“. За ПИМК това не е нова ниша – първо започна съвместно с DB Schenker превози от Русе, a наскоро инвестира в собствена жп компания „ПИМК рейл“.

Целта на процедурата е да се намери оператор на съоръжението, който да инвестира в оборудването там и да докара товари. Очакванията са многото новопостроени заводи в Пловдив, които работят за износ, да захранят обекта с дейност.

Кратка интермодална история
Терминалът в района на пловдивската жп гара Тодор Каблешков беше построен по оперативна програма „Транспорт“. Договорът за строителство беше за 14 млн. лв., а изпълнител на проекта беше „Трейс груп“. Върху площ от 71 хил. кв.м са изградени площадки за товарене и разтоварване, за складиране на контейнерите, места за хладилници, административна сграда, митнически склад, паркинги за товарни и леки автомобили и КПП.

Сега се преминава към втора фаза – намирането на частен оператор, който да инвестира в оборудването на терминала. Той ще трябва и да гарантира предлагането на определен минимум от услуги, като обработката на контейнери например. Към кандидатът има изискване да докаже опит в подобни дейности, но за ПИМК това няма да е проблем.

Участникът, определен за концесионер, трябва да инвестира в терминала минимум 4.6 млн. лв. без ДДС за целия срок на концесията. Отделно от това минималното концесионно плащане към държавата е 50 хил. лв. годишно, индексирано с инфлацията на всеки три години. Заложено е и допълнително еднократно концесионно плащане в размер на 5 хил. лева без ДДС при влизане в сила на концесионния договор. Плаващото годишно концесионно плащане трябва да е минимум 10% от годишните нетни приходи. Таксата ще отива към държавата, а не към Национална компания „Железопътна инфраструктура“, която отговаряше за изграждането на обекта по оперативна програма „Транспорт“.

С малко прекъсване
Състезанието за интермодалния терминал започна в началото на ноември миналата година. Още с обявяването на процедурата беше ясно, че ПИМК е една от компаниите с интерес, като такъв се очакваше и от други спедиторски дружества. Процедурата беше спряна през януари след жалба в КЗК, която временно я замрази. Тя беше от „Трансмодал“, според която условията към кандидатите са силно завишени и това ще ограничи конкуренцията. В жалбата се казваше, че се за целия срок от 27 години на концесията се изисква минимална инвестиция от 4.6 млн. лв. Същевременно е поставено условие кандидатите да имат регистрирани приходи за последните три години не по-малко от 5 млн. лв. и размер на балансовата и/или пазарната стойност на дълготрайните материални активи за последните три години не по-малко от 2 млн. лв. „Видно е, че изискванията към потенциалните кандидати са необосновано и многократно завишени спрямо общия размер на исканите инвестиции и още повече спрямо средногодишния размер за целия срок на концесията, което ограничава конкуренцията и поставя необосновано високи изисквания пред възможните кандидати.

Собствеността в „Трансмодал“ е разпределена между Илия Илиев, Любомир Сяров и Георги Минчев. Минчев е собственик на спедиторската „Транс Балкани“ и е председател на контролния съвет на Национално сдружение на българските спедитори. Любомир Сяров пък е председател на сдружение „Клъстер зелен товарен транспорт“, а преди години ръководеше компанията „Еколоджистик“, която беше оператор на терминала на гара Яна край София, собственост на „Екометал инженеринг“. От компанията тогава коментираха, че са търсили чуждестранен партньор, занимаващ се с логистични хъбове, но той в крайна сметка не е проявил интерес към терминала. КЗК пък въобще не разгледа случая, като се позовава на текст, според който не се образува производство, ако не е внесена пълната дължима такса. А съдът потвърди решението.

Кой е кандидатът 
ПИМК е най-голямата автомобилна компания в страната по показателя приходи. Базираното в Пловдив транспортно дружество разполага с над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. Компанията е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за предходната година. Известна е с това, че вози стоката на испанската Inditex, собственик на марките Zara, Stradivarius и т.н. из Европа.

През последните години компанията започна активно да развива интермодалните превози. От 2015 г. ПИМК имат съвместен проект с DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България „Ди Би Шенкер рейл България“. Влакът свързва Русе с Нюрнберг, минавайки през Румъния, Унгария и Австрия, като ремаркета се товарят на специални жп вагони в Русе и пътуват към Централна Европа.

През 2016 г. ПИМК инвестира и в жп транспорт, като създаде най-новата частна товарна железопътна компания на българския пазар – „ПИМК рейл“. В жп дружеството си ПИМК инвестира 9 млн. евро за нов електрически локомотив Siemens и специални джоб-вагони за превоз на ремаркета. От компанията обясняват новото си начинание с това, че повечето жп превозвачи са държавни големи тромави структури и те биха искали да возят сами влаковите си композиции поне на територията на България. С помощта на собствената си нова жп компания от ПИМК тогава коментираха, че биха могли да започнат да превозват от пловдивския регион към Русе, а в бъдеще коридорът да бъде удължен към Турция.

Наскоро ПИМК се появи и като участник за концесията на летището в Пловдив съвместно с „Тракия икономическа зона“, като те са обединени в „Консорциум Летище Пловдив“, регистриран в началото на март. В него с 49% участие в него е автотранспортната компания, а с 51% – „Тракия икономическа зона“ (обединение между собственика на КЦМ и строителната „Сиенит“).

 

Източник: www.capital.bg

Call Now Button
Free WordPress Themes, Free Android Games