fbpx

Обединение на две големи пловдивски компании ще участва в конкурса за концесиониране на летище Пловдив за 35 години. Това са ПИМК, който към момента е най-големият автомобилен превозвач в страната, и „Тракия икономическа зона“, което е смесено дружество между строителната „Сиенит“ и собственика на КЦМ и от години развива частни индустриални зони в региона. Те ще участват в концесията със специално създадения за целта „Консорциум Летище Пловдив“.

Това няма да е единственият кандидат за обекта и вероятно за летище Пловдив, към което дълго време липсваше интерес, ще има конкуренция. Другият кандидат е от Китай. Срокът за оферти изтича на 17 май. Малкото летище напоследък има спадащ бизнес и за миналата година приходите му са малко над 3 млн. лв.
35.2млн. евро без ДДС трябва да са минималните инвестиции на бъдещия стопанин на пловдивския обект.

Общинско рамо

В понеделник се проведе извънредно заседание на пловдивския общински съвет с една-единствена точка: „Изразяване на подкрепа на ДЗЗД „Консорциум Летище Пловдив“ за участие в открита процедура за предоставяне на концесия за услуга на обект „Гражданско летище за обществено ползване Пловдив“. Вносител на точката за разглеждане е кметът на града Иван Тотев. Консорциумът получи единодушната подкрепа на общинските съветници.

Пламен Панчев, шеф на „Тракия икономическа зона“, обясни, че до община Пловдив е била изпратена покана да се включи в консорциума с 10%. „Искаме да присъства и общината в този проект, така е редно“, обясни Панчев. Кметът на Пловдив юридически не е възможно участие на община Пловдив в консорциума, тъй като няма време за регистриране на промени в консорциума. Така дяловото участие на общината в бъдеще остава неясно.

Местните кандидати

Консорциумът е регистриран в началото на март, като с 49% участие в него е автомобилната компания ПИМК, а с 51% – „Тракия икономическа зона“ (ТИЗ). Предложението дошло от „Тракия икономическа зона“ през февруари.

ПИМК има над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. Компанията е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма – „ПИМК рейл“, точно с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години, като има интерес към концесията на интермодалния терминал в Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.

„Тракия икономическа зона“ обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. От старта през 1995 г. на първата индустриална зона „Марица“ досега са привлечени над 120 инвеститори, от тях 80 чужди, разкрити са над 12 000 работни места. Инициатори на ТИЗ са строителният „Сиенит холдинг“ и КЦМ, производител на цветни метали, заедно с 9 общини. ТИЗ се осъществява върху площ от 1070 хектара земя, от която 325 хектара земя вече са заети. Акционери в дружеството с равни дялове са „Сиенит“ и „КЦМ 2000“.

„Правим го с идеална цел за развиването на региона. През 2019 г. Пловдив ще е Европейска столица на културата. Не може да имаме по един полет на седмица“, коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК. Според Пламен Панчев дългосрочно за развитието на Пловдив и икономическата зона е важно да има добро летище.

Концепцията на местните кандидати е да развият и пътническия и карго потока, като желанието е да се построи карго терминал, като за целта първо полосата ще трябва да бъде удължена с 500 метра. Една от идеите е да се търси голям международен партньор, който се занимава с карго превози. Вече е имало преговори с голяма белгийска компания.

Интерес от Китай

Причината за извънредното заседание на общината по темата с новия местен консорциум е наближаването на крайния срок за подаване на оферти, който е 17 май. Пловдивските компании няма да са единственият кандидат. Интересът от Китай идва от HNA Airport Group, като това беше потвърдено пред „Капитал“ от Асен Василев, който е техен упълномощен представител. Той коментира още, че те ще участват съвместно с европейски инвеститори. HNA Group води началото си от 1993 г. със започването на дейността на Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие компанията се разраства в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н.

HNA Airport Group оперира 13 летища. Към края на 2016 HNA Group разполага с над 1250 самолета, обслужва 1100 вътрешни и международни линии, като е превозила 92 млн. пътници.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. бяха сложени подписите Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

HNA влезе сред акционерите и на Deutsche Bank през февруари, когато придоби 3% от книжата на финансовата институция. Наскоро китайският конгломерат HNA Group увеличи дeла си в Deutsche Bank до близо 10%, като по този начин се превърна в най-големия акционер на германската банка.

Общите условия

През лятото на 2009 г. е построен новият пътнически терминал с капацитет 1000 пътници на час, като държавата инвестира в него около 40 млн. лв. Той обаче остана слабо натоварен и през последните няколко години летището изпитва сериозни затруднения в работата си и е на загуба. Концесията на летището също не върви гладко. Процедурата беше спирана и подновявана няколко пъти заради липсата на сериозен инвеститорски интерес. В медиите се въртяха различни имена с намерения към аерогарата, но те не се материализираха с конкретна оферта. Като кандидати се спрягаха китайски, турски и местни компании, сред които „Пампорово“ АД.

Изискванията на министерството са да се инвестира в летището минимум 35.2 млн. евро без ДДС за срока на концесията, 16.7 млн. евро от които в първите 5 години. Изграждането на карго терминал не е задължителен елемент, но се точкува по-високо, ако такъв е предвиден в плана на инвеститора. По отношение на концесионното възнаграждение беше предвидено фиксираното да е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС на година, а променливата част да е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности.

По отношение на критериите към участниците – те трябва да са оперирали международно летище с пътникопоток, не по-малък от 450 хил. души общо за 5 години.

източник – в.Капитал

Free WordPress Themes, Free Android Games