СТАРТИРАНЕ НА БИЗНЕС
I.Регистрация на фирма
1.Правна рамка
Основната част от законодателството касаещо вида, структурата и управлението, както и изискванията за учредяване на търговските дружества е Търговският закон. Законът за търговския регистър урежда изискванията и процедурата по регистрация в централизиран електронен регистър на търговските дружества, работещи съгласно българското законодателство и промените в търговския статус на тези дружества. Друго относимо законодателство, уреждащо специфичната материя се съдържа в Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данък добавена стойност 2006, Закон за насърчаване на инвестициите, Закон за регистър БУЛСТАТ, Кодексът за социалното осигуряване, Данъчно-осигурителен процесуален кодекс, Закон за защита на личните данни.
2. Общ преглед
Българското законодателство определя следните видове търговски дружества, изчерпателно изброени в Търговския закон : а) събирателно дружество, б) командитно дружество, в) дружество с ограничена отговорност /еднолично дружество с ограничена отговорност/, г) акционерно дружество /еднолично акционерно дружество, д) командитно дружество с акции. Всички изброени дружества са самостоятелни юридически лица. Независимо от националността на собственика, всички дружества, регистрирани в България, са български юридически лица и се управляват в съответствие с българското законодателство.
В допълнение на посочените пет вида дружества, търговска дейност може да се развива и в една от следните организационни форми : a) едноличен търговец, б) холдинг, в) клон, г) търговско представителство и д) сдружения.
Според българското законодателство, едноличните търговци, съдружниците в събирателните дружества и неограничените съдружници в командитното дружество и командитното дружество с акции имат неограничена лична отговорност към кредиторите на дружеството. От друга страна съдружниците в дружеството с ограничена отговорност и акционерите в акционерните дружества отговарят до стойността на техните дялове в търговския капитал.
3. Учредяване на дружество
Процедурата по регистриране на дружество в България не прави разлика дали се учредява от местни или чуждестранни лица. Съгласно българското законодателство няма ограничения за размера на чуждестранния капитал на дружество, регистрирано в България.
От 1 януари 2008г. всички видове търговци и клонове на чуждестранни търговци се регистрират в Търговския регистър, администриран от Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието. Това е процедура извършвана на „едно гише”, като заедно с регистриране на компанията се получава единен идентификационен код, който служи за всички търговски, данъчни, социално-осигурителни, статистически и други публични цели. Идентификационният код служи през целия период на функциониране на търговското дружество. За да може то да стартира и да изпълнява своята търговска дейност не се изисква никаква допълнителна регистрация.
Изискванията за регистрация на всеки конкретен вид търговско дружество или клон, са изложени в Търговския закон. Процедура за регистрация и документите, които се изискват за такава регистрация, са изложени в Закона за търговския регистър и подзаконовите нормативни актове по прилагането им. Процедурата по регистрацията варира в зависимост от вида на фирмата, която трябва да се регистрира, като се има предвид, че в момента регистрацията на Акционерно дружество (АД) (както и ООД) отнема приблизително до пет работни дни от подаване на съответните документи, регистрация на клон на чуждестранна фирма отнема около две седмици. Регистрираното дружество или клон става дееспособно юридическо лице, считано от датата на вписването му в Търговския регистър.
В допълнение на горното, за да приведат дейността си в съответствие със Закона за търговския регистър, всички видове търговски дружества, еднолични търговци и клонове на чуждестранни търговски дружества трябваше да се пререгистрират в Търговския регистър до 31 декември 2011. Едноличните търговци и клонове на чуждестранни дружества, които не успяха да се пререгистрират в Търговския регистър в срок се считат за отписани от търговския регистър или служебно заличени от Агенцията по вписванията, считано от 1 януари 2012г. Останалите търговски дружества, които не са се пререгистрирали в указания срок, дейността им ще се счита за прекратена от 1 януари 2012г.
За разлика от търговските дружества и клонове на чуждестранни търговски дружества, търговското представителство на чуждестранна компания е създадено с помощта на регистрация в Търговския регистър и Българската търговско-промишлена палата и е обект на вторична регистрация в БУЛСТАТ регистър – единен национален административен регистър, към Агенцията по вписванията по Закона за регистър БУЛСТАТ. Тази вторична регистрация служи като данъчна, социално-осигурителна и статистическа регистрация за търговското представителство.
Независимо дали дружеството е местно или е клон трябва да се регистрира предмета му на дейност – всякакъв вид дейности, които не са забранени от закона. Когато лицензия или разрешение се изисква по силата на специален закон за изпълнение на конкретна дейност, такава дейност може да се извърши след получаване на съответния лиценз или разрешение, като например, дейности, подлежащи на лицензиране или разрешителен режим като банково дело, застраховане, хазарт, търговия с лекарства, търговия с тютюневи изделия и др.
4. Най-често използваните форми на бизнес организации
Видовете бизнес организации, най-често използвани в България, са дружество с ограничена отговорност (ООД), акционерно дружество (АД), клон и търговско представителство.
4.1. Дружество с ограничена отговорност
Дружеството с ограничена отговорност (ООД) е вид бизнес организация, най-широко използвана сред инвеститорите, поради минималните капиталови изисквания и простотата на своята корпоративна структура на управление. ООД може да се учреди от едно или повече лица – физически лица и/или юридически лица. Като тип дружество, едноличното дружество с ограничена отговорност (ЕООД) се урежда по същия начин, както ООД, с някои изключения, отнасящи се до специфичната си структура на дяловото участие. Съдружниците в едно ООД могат да бъдат български и / или чуждестранни физически и / или юридически лица.
Минималният дялов капитал, изискван от Търговския закон, за учредяване на Дружество с ограничена отговорност е 2 лева (два български лева), равно на приблизително 1 евро (едно евро), разпределен в дялове на стойност не по-малки от 1 лев (един лев ) всеки.
Акционерите могат да внесат както парични така и непарични вноски. Приносът в непарични вноски подлежи на задължителна оценка от трима независими експерти, назначени от Агенцията по вписванията.
Дяловете на едно ООД не са предмет на търгуване. Те могат да бъдат прехвърлени с нотариално заверен договор за прехвърляне на дяловете. Прехвърлянето на дялове между съдружниците не изисква решение на общото събрание, а прехвърлянето на дялове на трето лице, както и приемането на нов съдружник, изисква такова решение.
Структурата на управление на ООД се състои от: (а) общо събрание на съдружниците, и (б) един или повече управители, които управляват дружеството и го представляват по отношение на трети страни. Съгласно българското законодателство само физическо лице може да бъде назначен като управите на ООД. Управителят може да бъде съдружник, както и трето лице и няма ограничения за чуждестранно лице да бъде назначен като управител на едно ООД.
4.2. Акционерно дружество
Акционерното дружество е друг широко използван тип бизнес организация. Тя се предпочита поради липсата на законови ограничения върху прехвърлянето на акции, както и липсата на личната ангажираност на акционерите в дейността на дружеството. Въпреки това, корпоративна структура на управление е по-сложна в сравнение с тази на Дружеството с ограничена отговорност (ООД) и Търговският закон въвежда задължителни правила, уреждащи създаването на фонд „Резервен”, разпределение на печалбата и на правата на миноритарните акционери. Акционерно дружество може да бъде учредено от едно или повече българско и / или чуждестранно физическо и / или юридическо лице. Като вид акционерно дружество, Едноличното акционерно дружество (ЕАД) е предмет на същата регулация, с някои малки изключения, касаещи специфичната структура на акционерно участие.
Минимален регистриран капитал, необходим за създаването и функционирането на АД е в размер на 50 000 (петдесет хиляди лева), което се равнява на приблизително 26 000 (двадесет и шест хиляди евро) EUR. Въпреки това, специално законодателство може да изисква по-висок минимален капитал на акция за извършване на определени видове дейности, например банкова или застрахователна дейност. Акционерният капитал на АД трябва да бъде разпределена в акции с номинална стойност не по-малко от 1 лев (един) лев всяка. В момента на учредяване на дружеството и като предварително условие за това включване, най-малко 25% от номиналната стойност на всяка акция (или емисионната стойност, определена в подзаконовите нормативни актове) трябва да бъде платена и останалата част от общата сума на капитал се изплаща в рамките на две години. Подобно на Дружеството с ограничена отговорност (ООД), акционерите на акционерното дружество могат да внасят, както парични, така и непарични вноски.
Структура на управление на акционерното дружество се състои от: (а) общо събрание на акционерите, както и (б) Съвет на директорите (в случай на едностепенна система на управление), или от Надзорен съвет и Управителен съвет (в случай на двустепенна система на управление).
Акциите на Акционерното дружество могат да бъдат търгувани. Акциите на акционерно дружество може да бъдат: (а) поименни или акции на приносител; (б) общи или привилегировани акции; (с) налични или безналични акции.
Поименните акции се прехвърлят чрез джиросване, акции на приносител се прехвърлят и залагат с предаването им. Прехвърлянето на акциите в Акционерното дружество, не е предмет на регистрация в Търговския регистър. Прехвърлянето на поименни акции трябва да бъде вписано в книгата на поименните акционери на АД, за да има ефект спрямо дружеството. В повечето случаи придобиването на акции от нови акционери не среща особени трудности. Въпреки това, ограниченията върху прехвърлянето на акции може да бъде предвидено в устава на компанията, като тези ограничения са задължителни за компанията и за акционерите. Ограничението за прехвърляне може да се отнася към всеки вид акции.
4.3. Клон
Създаването на клон е една от алтернативите за осъществяването на бизнес операциите на чуждестранна фирма в България. Чуждестранните компании, регистрирани в чужбина, както и чуждестранни физически лица или лица, които не се квалифицират като юридически лица, може да регистрират клон в България, при условие, че те са надлежно учредени и/или имат право за извършване на дейност съгласно националното законодателство на своята страна.
Клон на чуждестранна компания се създава с регистрация в Търговския регистър. След регистрацията му, съгласно българското законодателство, клонът на чуждестранна компания, въпреки че не е самостоятелно юридическо лице, има определена степен на независимост от компанията-майка. Има изискване да водят търговски книги като отделно предприятие и да подготвят отделен баланс. Въпреки това, като клон, който не е отделно юридическо лице, неговите активи и пасиви се считат за активи и пасиви на дружеството-майка. Следователно, за клона на търговско дружество няма изискване да се съобрази с изискванията за регистрация на капиталовите дружества и да има отделна структура на управление, освен да има един мениджър. От данъчна гледна точка за място на стопанска дейност на клона на чуждестранната компания се счита България и за целите на данъчното облагане чуждестранната компания-майка ще бъде облагана с корпоративен данък върху печалбата от дейността на клона в България.
4.4. Търговско представителство
Чуждестранно лице / дружество може да регистрира търговски представител в България, при условие, че има право да извършва дейност по силата на националното законодателство на страната си по произход. Както бе споменато по-горе, търговското представителство се регистрира в Българската търговско-промишлена палата. По своята правна същност търговското представителство не е отделно юридическо лице и не може да извършва стопанска дейност. По този начин, търговското представителство има за цел да извършва дейности, като организиране на промоции, изложения или демонстрации, обучение или реклама на продукти или услуги, и т.н. Следователно, като цяло търговското представителство не генерира приходи и не се облага с корпоративен данък в България. Ако търговското представителство участва в бизнес дейност в страната, това може да се класифицира като “място на стопанска дейност” за целите на данъчното облагане и чуждестранната компания-майка ще бъде облагана с корпоративен данък върху печалбата в България, направена в резултат на стопанска дейност на търговското представителство.
5. Франчайзинг
Бизнес моделът на франчайзинга привлича много хора в България, които искат да започнат и управляват собствен бизнес. Франчайзингът се възприема като по-малко рискова и независима инициатива, поради предимството на стартиране на бизнес, подкрепено с основата на доказана търговска марка, както и незабавен достъп до реквизити и инфраструктура, а не за стартиращо налагане на нови брандове.
- Първите франчайзи са се появили в България през 70-те години на миналия век, но в средата на 90-те години, индустрията започва да се развива по-силно.
- В много сектори вече присъстват големи франчайзи (или вериги, които използват франчайз).
- Въпреки това, голяма част от населението все още е наясно с тази система, отчасти заради ограничената налична информация.
- Голяма част от франчайз марките е в ръцете на гръцки компании.
- Атрактивността на България се е увеличила много, с влизането в Европейския съюз, което привлече повече инвестиции и франчайзинг. През следващите няколко години продължи процеса на създаване на важните канали от най-реномираните марки.
Цени:
- Средна цена за започване на франчайзинг в България е 5 900 лв. (за сравнение – това е 40 000 долара в САЩ).
- Средните месечни роялти са 4,9% от оборота.
- Средната начална инвестиция във франчайзинг бизнес е 29 500 лева.
- Среден брой на единиците на франчайзингови вериги в България: 11.
- Договорите са средно за период от 5 години.
Факти
В края на 2008 г. в България има 1 478 франчайзингови бизнес единици от 60 компании. През 2009 г. броят на единиците е 2211, а през 2010 – 2954.
През 2009 г. фирмите, които предоставят франчайз права, са над 80 – 62% от тях са български и 68% са действали в България за повече от 5 години. През 2010 г. броят на франчайзинг компаниите в България е 198 (64% са български).
Анкетираните посочват, че само 28% от кандидатите за франчайз са направили добро проучване на бизнес модела, преди да приемат предложението.
Характеристики на франчайзополучатели
Най-популярните бизнес сектори са: храна (32 в България), козметика, образование, недвижими имоти, хотел.
Храни и напитки: “Макдоналдс” (от 2000 г. – преди това не е франчайз), Subway, KFC, Starbucks.
Недвижими имоти: Re / Max,
Козметика: Не Vello
Хотел Holiday Inn, Best Western, Метрополис
Други: Office 1 Superstore;
Каталог на на franchisers: http://www.franchising.bg/buy_franchise_bg.html
Регистрация на Дружество с ограничена отговорност(“OOД”), и Еднолично дружество с ограничена отговорност (“EOOД”) | |
Законова уредба |
|
Компетентен орган |
|
Процедура | 1) Проверка в електронния регистър на Търговския регистър и/или запазване на фирма;2) Провеждане на учредително събрание, Приемане на Дружествен договор или Учредителен акт, Назначаване на управител/и;
3) Внасяне размера на дружествения капитал в специална набирателна банкова сметка (минимален размер на капитала 2 лева); 4) При специфичен предмет на дейност се представя разрешение от компетентен орган при подаване на документите в Търговския регистър. |
Необходими документи |
|
Такси |
|
Срокове |
|
Акционерно дружество
Характерно за акционерното дружество е липсата на лична ангажираност на акционерите в дейността на дружеството, както и на нормативно установени ограничения относно прехвърлянето на акции. Минималният регистриран капитал, необходим за учредяване на Акционерно дружество е в размер на 50.000 българския лева (около 26.000 евро).
Корпоративната структура на управление на Акционерно дружество се състои от:
- общо събрание на акционери;
- съвет на директорите (едностепенна система на управление), или надзорен съвет и управителен съвет(в случай на двустепенна система на управление).
Регистрация на акционерно дружество | |
Законова уредба |
|
Компетентен орган |
|
Процедура | 1) Проверка в електронния регистър на Търговския регистър и/или запазване на фирма;2) Провеждане на учредително събрание, записване на акции от учредителите, приемане на Устав или Учредителен акт, избиране на Надзорен и управителен съвет, съответно Съвет на директорите;
3) Внасяне размера на дружествения капитал в специална набирателна банкова сметка (минимален размер на капитала е 50 000 лева); 4) При специфичен предмет на дейност се представя разрешение или лиценз от компетентен орган при подаване на документите в Търговския регистър; |
Необходими документи |
|
Такси |
|
Срокове |
|
Клон
За установяване на чуждестранни инвестиции по българското право в допълнение към петте вида търговски дружества, посочени по-горе, може да се избере една от следните организационни форми:
- клон и
- търговско представителство.
Търговец, който има право да извършва търговска дейност според националния си закон може да впише клон в Търговския регистър. Клонът не е отделно юридическо лице. За клона не се изисква да има внесен капитал или отделни органи на управление. Неговите активи и пасиви се считат за активи и пасиви на търговеца.
Търговско представителство
Чуждестранни лица, които имат право да извършват търговска дейност по националното си законодателство, могат да откриват в България търговски представителства. Търговските представителства се регистрират в Българската търговско-промишлена палата. Търговското представителство не е отделно юридическо лице и не може да извършва стопанска дейност. Така, едно търговското представителство има за цел да извършва нестопанска дейност, като организиране на промоции, изложби или демонстрации, обучение и реклама на продукти или услуги.
Регистрация на търговско представителство на чуждестранно лице | |
Законова уредба |
|
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи |
|
Срокове |
|
Регистрация в регистър БУЛСТАТ | |
Законова уредба |
|
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи |
|
Такси |
|
Срокове |
|
II. Данъци
Преки и косвени данъци
В България съществуват две основни категории данъци – преки и косвени.
Преки данъци са:
- Корпоративен данък върху годишната данъчна печалба;
- Данък върху доходите на физическите лица;
- Данъци, удържани при източника.
Косвени данъци са:
- Данък върху добавената стойност;
- Акцизи.
Корпоративен данък
Корпоративният данък върху годишната данъчна печалба е в размер на 10%. Данъчно задължени лица са местните юридически лица, включително и неперсонифицирани сдружения, извършващи стопанска дейност в страната, по отношение на своите печалби и доходи от всички източници в Република България и в чужбина. Чуждестранните юридически лица се облагат с данъци върху печалбите, реализирани чрез място на стопанска дейност в Република България или от разпореждане с имущество на такова място на стопанска дейност, както и за доходите им с източник в Република България.
Законът за корпоративното подоходно облагане съдържа специални разпоредби за минималната и регионалната държавна помощ под формата на данъчни облекчения. Така например корпоративният данък се преотстъпва в размер до 100% на данъчно задължени лица за данъчната им печалба от извършваната от тях производствена дейност, включително производство на ишлеме, в общини с безработица, по-висока от средната за страната.Данъчно задълженото лице трябва да извършва производствена дейност единствено в общини, в които за предходната година преди текущата има безработица с или над 35% по-висока от средната за страната за същия период.
Предвидено е и данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители. В този случай корпоративният данък се преотстъпва в размер до 60% на данъчно задължени лица, регистрирани като земеделски производители, за печалбата им от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция.
Законът съдържа и разпоредби за данъчно стимулиране при наемане на безработни лица, както и за предприятия, наемащи хора с увреждания.
Освободени от облагане с корпоративен данък са и колективните инвестиционни схеми, които са допуснати за публично предлагане в Република България, и лицензираните инвестиционни дружества от затворен тип по Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, дружествата със специална инвестиционна цел по Закона за дружествата със специална инвестиционна цел, както и Българският червен кръст.
Корпоративен данък | |
Законова уредба |
|
Данъчно задължени лица/ Обект на облагане |
|
Данъчна основа |
|
Размер на данъка |
|
Срокове за деклариране и плащане |
|
Данъчни облекчения |
|
Данък, удържан при източника
Данъкът, удържан при източника, е в размер на 10%. Той се удържа от юридическото лице, начисляващо доходите, което след това внася удържания данък в държавния бюджет. Данъкът при източника е окончателен, т.е. доходите не се облагат и при получателя им.
С данък при източника в размер на 5% се облагат дивидентите и ликвидационните дялове, разпределени от местни юридически лица в полза начуждестранни юридически лица, (с изключение на случаите, когато дивидентите се реализират от чуждестранно юридическо лице чрез място на стопанска дейност в страната) и на местни юридически лица, които не са търговци, включително на общини. Данъкът не се прилага по отношение на дивидентите и ликвидационните дялове, разпределени в полза на чуждестранно юридическо лице, което е местно лице за данъчни цели на държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, с изключение на случаите на скрито разпределение на печалба.Ставката на данъка върху доходите от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения е 5%, когато притежател на дохода е чуждестранно юридическо лице от държава – членка на Европейския съюз, и едновременно с това местното юридическо лице – платец на дохода, е свързано лице с чуждестранното юридическо лице – притежател на дохода.
Данък, удържан при източника | |
Законова уредба |
|
Обект на облагане |
|
Размер на данъка |
|
Срокове за деклариране и плащане |
|
Данък върху доходите на физически лица
Данък върху доходите на физически лица е 10%. Българските граждани подлежат на облагане с данък върху доходите им от източници в България и чужбина (включително бизнес като едноличен търговец), а доходите на чуждестранни физически лица, се облагат само ако те са придобити от източници в България.
Данък върху доходите на физически лица | |
Законова уредба |
|
Обект на облагане |
|
Размер на данъка |
|
Авансово удържане на данъка |
|
Срокове за деклариране и плащане |
|
Данък върху добавената стойност
Данъкът върху добавената стойност е в размер на 20%, а за някои хотелиерски услуги – 9%. Някои посочени в закона доставки са облагаеми с нулева ставка.
С данък върху добавената стойност се облагат следните сделки:
- възмездни облагаеми доставки на стоки или услуги;
- възмездно вътреобщностно придобиване с място на изпълнение на територията на страната, извършено от регистрирано по закона лице или от лице, за което е възникнало задължение за регистрация;
- възмездно вътреобщностно придобиване на нови превозни средства с място на изпълнение на територията на страната;
- възмездно вътреобщностно придобиване с място на изпълнение на територията на страната на акцизни стоки;
- вносът на стоки.
Регистрацията по Закона за данъка върху добавената стойност е задължителна и по избор. Предвидена е задължителна регистрация на лицата с облагаем оборот 50 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец.
Законът съдържа данъчни насърчения във връзка с големи инвестиционни проекти на стойност над 10 млн. лв., които създават повече от 50 нови работни места и чийто срок на изпълнение е до 2 години. Предвиден е специален ред за начисляване на данъка при внос на стоки, като той може да се начисли от регистрираното по ЗДДС лице, ако то има разрешение от министъра на финансите и внася стоки (с изключение на акцизни) по списък, одобрен от министъра на финансите. В такъв случай митническите органи допускат вдигането на стоките без данъкът да е ефективно внесен или обезпечен. Законът е предвидил и съкратен 30-дневен срок за възстановяване на данъка.
Данък върху добавената стойност | |
Законова уредба |
|
Обект на облагане |
|
Размер на данъка |
|
Регистрация |
|
Срокове за деклариране и плащане |
|
Данъчни облекчения |
|
III. Строителство
Подготовка и одобрение на подробен устройствен план (ПУП) [2] | |
Компетентни органи |
|
Процедури и необходими документи |
|
Срокове |
|
[1] Съгласно Закона за устройство на територията
[2] Наличието на подробен устройствен план (ПУП), чрез който се конкретизира устройството и застрояването на териториите на населените места и землищата им, е предпоставка за преминаване към следващия етап на строителния процес – инвестиционното проектиране. С ПУП се определя и конкретното предназначение на всеки поземлен имот. Изработването на ПУП се възлага от кмета, от министъра на регионалното развитие и благоустройството или по инициатива на заинтересовано лице. Настоящата процедура разглежда хипотезата, когато инициативата е на частно лице.
Издаване на виза за проектиране [3] | |
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи |
|
Срокове |
|
[3] Визата за проектиране е документ, представляващ копие на действащия подробен устройствен план и съдържа данни за означените налични сгради и постройки в него, в съседните имоти, с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива. Наличието на виза за проектиране е в изчерпателно изложените в закона случаи (чл. 140, ал. 3 от ЗУТ).
[4] Проекти, изготвени по задание на инвеститора, отразяващи инвестиционните намерения за строителство. Изработването на инвестиционни проекти е уредено от разпоредбите на ЗУТ и Наредба № 4 от 21.05.2001 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (посл. изм. и доп. бр. ДВ. 96 от 04.12.2009 г., в сила от 04.06.2010 г.) на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Инвестиционният проект е основание за издаване на разрешение за строеж.
Съгласуване и одобряване на инвестиционния проект [5] | |
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи | 1) Подаване на молба за издаване на одобрение на инвестиционен проект до компетентния орган;2) Прилагат се документи, които могат да варират в зависимост от категорията и спецификата на строежа, като:
– документи, удостоверяващи право на собственост върху имота; право на строеж; ограничени вещни права; – виза за проектиране; – три копия на инвестиционния проект; – оценка за съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежите; – положително становище на органите за пожарна и аварийна безопасност; – решение по оценка на въздействието върху околната среда, в случаите в които се изисква ОВОС; – предварителни договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура и др. |
Срок |
|
[5] Целта на процедурата е получаване на одобрение от компетентния административен орган на инвестиционните намерения на възложителя. Процедурата може да се осъществи едновременно с издаването на разрешение за строеж. За съгласуването и одобряването на инвестиционните проекти се заплащат такси по Закона за държавните такси и по Закона за местните данъци и такси.
Издаване на разрешение за строеж (в границите на населените места) | |
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи | 1) Подаване на молба за издаване на разрешение за строеж;2) Прилагат се документи , които могат да варират в зависимост от категорията и спецификата на строежа, като документи, удостоверяващи право на собственост върху имота; право на строеж; ограничени вещни права; виза за проектиране, одобрен инвестиционен проект, оценка за съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежите , положително становище на органите за пожарна и аварийна безопасност; решение по оценка на въздействието върху околната среда, в случаите в които се изисква ОВОС; предварителни договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура; специални разрешителни, изискуеми по специални закони и др;
3) Отказ за издаване на разрешение за строеж е възможен само по законосъобразност. |
Срокове |
|
IV. Индустриална и интелектуална собственост
Българското право предоставя закрила на интелектуалната и индустриална собственост, включително авторско право и сродните му права, търговски марки, патенти, полезни модели, географски означения и промишлен дизайн.
Правилата, по които се получава правна закрила са еднакви за чуждестранни и местни лица. Едновременно с националния режим, се прилагат европейски и международни спогодби, регистрацията по които има същото действие, както ако тази марка е била директно заявена и регистрирана в Република България.
Авторско право и сродните му права
Обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма.
Авторското право се закриля, докато авторът е жив и 70 години след смъртта му. Договорът за използване на произведение може да се сключи за срок до 10 години и дори да е сключен за по-дълъг срок, има сила за 10 години (изключение : договорите за произведения на архитектурата).
Патенти и свидетелства за регистрация на полезно изобретение
Правната закрила на патентоспособни изобретения и полезни модели се предоставя съответно с патент и свидетелство за регистрация на полезно изобретение. Патентоспособни са изобретенията от всички области на техниката, които са нови, имат изобретателска стъпка и са промишлено приложими. Могат да бъдат регистрирани полезни модели, които са нови, промишлено приложими и имат изобретателска стъпка.
Патентът и регистрацията в Патентното ведомство имат действие по отношение на трети лица от публикацията за издаването им в официалния бюлетин на ведомството. По искане на заявителя всяка заявка за патент може да получи национален или международен приоритет от по-рано подадени заявки.
Срокът на действие на патента е 20 години от датата на подаване на заявката. Срокът на действие на регистрацията на полезния модел е 4 години от датата на подаване на заявката, но може да бъде продължен за два последователни периода от по 3 години.
Издаване на патент за изобретение по национална заявка | |
Законова уредба |
|
Процедура |
|
Необходими документи |
|
Срокове |
|
Издаване на свидетелство за регистрация на полезен модел по национална заявка | |
Законова уредба |
|
Процедура |
|
Необходими документи |
|
Срокове |
|
Марки
Марката е знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен графично.
Правото върху марка се придобива чрез регистрация в Патентното ведомство, считано от датата на подаване на заявката и има действие по отношение на трети добросъвестни лица от датата на публикацията на регистрацията. За марка също може да бъде поискан приоритет.
Срокът на действие на регистрацията е 10 години от датата на подаване на заявката. Регистрацията може да бъде подновявана неограничено за следващи периоди от 10 години.
Когато в срок от 5 години от датата на регистрацията притежателят не е започнал реално да използва марката на територията на България или използването е било преустановено за непрекъснат период от 5 години, регистрацията може да бъде отменена.
Географски означения
Под географско означение се разбира наименование за произход и географско указание.
Правото на заявяване принадлежи на всяко лице, което извършва производствената си дейност в определеното географско място, и стоката, която произвежда, отговаря на установени качества или особености.
Промишлен дизайн
Промишлен дизайн е видимият външен вид на продукт или на част от него, определен от особеностите на формата, линиите, рисунъка, орнаментите, цветовото съчетание или комбинация от тях.
Право върху дизайн се придобива чрез регистрацията му в Патентното ведомство, считано от датата на подаване на заявка за регистрация. Регистрира се дизайн, който е нов и оригинален.
Срокът на действие на регистрацията на промишлен дизайн е 10 години от датата на подаване на заявката. Регистрацията може да бъде подновявана за 3 последователни периода от по 5 г.
***
Разпоредбите на българското законодателство се прилагат и по отношение на чуждестранни граждани и юридически лица от държави, които участват в международни договори, по които страна е Република България. Към чуждестранни граждани и юридически лица от други държави законът се прилага при условията на взаимност, която се преценява от Патентното ведомство. Когато има двустранен договор, прилага се това, което е уговорено в него.
Международни регистрации на:
- патент по реда на Договора за патентно коопериране,
- марка по реда на Мадридската спогодба и Протокола към нея,
- наименование за произход по реда на Лисабонската спогодба и
- промишлен дизайн съгласно Хагската спогодба,
в които е посочена Република България, имат същото действие, както ако са били директно заявени и регистрирани в Република България.
V. Специфични секторни разрешителни
1.Електротехника и електроника
Българската правна рамка в областта на електротехниката и електрониката е напълно либерализирана, за да гарантира свободното движение на стоки и услуги. В същото време, българското законодателство е приведено в съответствие със законодателството на ЕС.
Основен принцип на закона в тази област, е свободното движение на стоки и услуги. Поради тази причина се въвеждат само основни характеристики на безопасността на продуктите и използването на стандарти е доброволно. Липсата на задължителна нормативна уредба в сектора електроника и електротехника, дава възможност за по-малко правителствена намеса и намаляване на регулаторната тежест.
В областта на стандартизацията, хармонизирани стандарти се прилагат в съответствие с вътрешните правила на европейските организации по стандартизация. Компетентен орган, отговорен за организирането и координирането на дейностите по отношение на националните стандарти е Българския институт по стандартизация, явявайки се национален орган по стандартизация на Република България, включително по отношение на изготвяне, одобряване и разпространение на българския държавен стандарт (БДС). Основен принцип по силата на закона е доброволното прилагане на стандарти, равното третиране и достъпа за всички страни с интереси в работата по стандартизация.
Процедура за оценка на съответствието на радиосъоръжения и крайни електронни устройства за комуникация | |
Законова рамка |
|
Компетентен орган |
|
Процедури и необходими документи |
|
Условия |
|
- Информационни технологии.
Пазарът на информационни технологии в България е свободно развиващ се, производството и износът на информационни технологии не са предмет на специализирано лицензиране.
В същото време, високотехнологичните дейности в областта на информационните технологии и услуги са един от приоритетните сектори на българската икономика в съответствие на Закона за насърчаване на инвестициите.
Процедурата по лицензиране е необходима единствено при производството на оптични дискове и/или матрици, за да се осигури защитата на авторското право и други сродни права. Основната отговорност на лицензираните производители е да инсталират код за идентификация на източника (SID-код) в тяхното оборудване. Лицензът се издава от министъра на икономиката и енергетиката.
|
3.Машиностроене
Секторите на машиностроенето покриват широк спектър от промишлени и търговски дейности. Българското законодателство, регламентиращи сроковете и условията на производство, употребата и търговията в областта на транспортното оборудване и машини е напълно либерализиран, за да осигури свободното движение на стоки и услуги. В същото време, националното законодателство е хармонизирано със законодателството на ЕС и предоставя пълен набор от предпазни мерки и стандарти за сигурност на произвежданите продукти.
Закона за техническите изисквания към продуктите осигурява обща рамка за транспониране на директивите, на базата на нов подход за техническо регулиране и на глобалния подход към оценка на съответствието на ЕС. Основната цел на закона е да се създадат условия, които гарантират пускането на пазара и/или пускането в експлоатация на продуктите не представляват заплаха за живота и здравето на хората, безопасността на домашните животни и на интересите на потребителите и околната среда.
Законът въвежда CE маркировка на продукт като се посочи, че производителят гарантира, че продуктът е в съответствие със основните изисквания на приложимите директиви на Европейската общност. Законодателството на ЕС налага основните изисквания към продуктите, по-специално изискванията за здравето и безопасността на продуктите, въведени на пазара, които са транспонирани в българското законодателство, като например изисквания за съответствието на машината, CE оценяване на съответствието за електромагнитна съвместимост и др.
Процедури по лицензиране са въведени по отношение на следните дейности:
(I) Лицензиране на лица за извършване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност;
(II) Издаване на разрешителни за оценяване на съответствието на продуктите със съществените изисквания;
(III) Разрешение за извършване на оценяване на съответствието на строителните продукти и издаване на европейски технически одобрения.
Надзорен орган за издаване и контрол на лицензи и разрешителни е Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Регистрация на оборудване за селското и горското стопанство и изкопни машини | |
Правна рамка |
|
Компетентен орган |
|
Процедури и необходими документи |
|
Срокове |
|
- Логистика
Логистичният сектор в България се определя като един от икономическите сектори с най-голям потенциал за развитие поради благоприятното географско положение на страната, както и на очакваното нарастване на бизнеса на логистичните компании в Централна и Източна Европа, с увеличаващото се търсене на логистично пространство.
Правната рамка по отношение на логистичния сектор обхваща Закона за пътищата, Закона трафика по пътищата, Закона за автомобилните превози, Закона за железопътния транспорт и др. Стратегията за устойчив развитие на Европейската комисия – “Европа 2020” също има влияние върху развитието на индустриални зони и следователно логистиката в България.
Пет транспортни коридора минават през територията на България, определен от Пан-европейската конференция на министрите на транспорта в Крит през 1994 г. и Хелзинки през 1997 г., а именно на Паневропейските транспортни коридори IV, VII, VIII, IX и X.
Един от приоритетите на националната транспортна политика е развитието на интермодалния транспорт и обвързаното с това превозване на товари. Интермодалните терминали трябва да бъдат включени в европейската мрежа от интермодални терминали и коридори за транспортни услуги. Интермодалният транспорт се очертава като приоритет в стратегията за развитие на транспортната инфраструктура до 2015 г., Стратегията за развитие на транспортната система до 2020 г. и Генералния план за транспорта, финансирани по Оперативна програма “Транспорт”. Стратегията за интеграция с европейската транспортна инфраструктура на железопътната мрежа PF 2006 посочва като най-подходящи места за развитие на интермодалните терминали градовете София, Бургас, Варна, Русе, Пловдив, Димитровград, Горна Оряховица и Лом.
С цел извършването на карго и пътнически транспортни дейности е въведен специален лицензионен режим, който изисква превозът на пътници и товари да се извършва от превозвачи, които притежават валиден лиценз за целта, издадена в България или лиценз за международен превоз на пътници и товари в рамките на Общността. В България този лиценз се издава от министъра на транспорта за период от 5 години и може в последствие да се поднови за същия период.
Провеждане на товаро-транспортни и пътническо-транспортни дейности | |
Правна рамка |
|
Компетентен орган |
|
Процедура и необходими документи |
|
Срокове |
|
- Аутсорсингът
Аутсорсингът е един от най-бързо развиващите се сектори в България. Очаква се, че през следващите години обемът на този сегмент да се повиши още повече. Аутсорсингът в България е предимно разработен в няколко големи градове и фокусиран главно върху обработката на данни, кол-центрове и разработка на софтуер. Също така, аутсорсинг услуги в сектора на изследванията и развитието се разработват от скоро.
В момента, аутсорсингът не се регулира от специфични закони. В областта на човешкия капитал кодекса на труда и закона за насърчаване на заетостта регламентира статута и дейността на агенциите за временна заетост. Този тип агенции стават все по-популярни в страната, в много случаи осигуряват работни места за висококвалифицирани специалисти, които работят по конкретни проекти за български и чуждестранни инвеститори.
- Спа и уелнес туризъм
Предвид богатите природни ресурси на България, един от приоритетните сектори за развитие на страната е спа туризъм. Основното законодателство в тази област включва Наредба за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения. Категоризацията на хотели и СПА, уелнес хотели и балнеохотели се извършва от министъра на икономиката.
Очаква се през 2012 да бъде приет нов Закон за туризма. Предложеният текст съдържа изискване СПА центрове, обзаведени за предоставяне на лечебни услуги, уелнес и таласотерапия ще бъдат обект на сертифициране от страна на Министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Правото да използват в имената си абревиатурата СПА или индикатори “лечебен СПА”, “уелнес” и “таласотерапия” или да предоставят услуги под наименование „медицински СПА” или „СПА/уелнес услуги” в брошури, листовки или на интернет страниците си ще бъде предоставено само на тези, които работят в сертифицирани сгради за „медицински СПА”, „СПА”, „уелнес центрове” или „центрове за таласотерапия”.
Според закона СПА хотелите ще получат специална категоризация, на които могат да се издават сертификати за строителство и рекламни материали, които да индикират, че хотелът има разрешително да използва минерална вода и спа процедури и отговаря на законовите изисквания и стандарти.
Правната рамка на сектора включва също и Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в България от 2009 година, представящ визията и приоритети за развитие и утвърждаване на схеми за устойчив туризъм и мениджмънт на туристически дейности в периода 2009-2013.
Основна роля в сектора има Националния съвет по туризъм, който е обществен консултативен и координационен орган на Министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Той одобрява годишната програма за държавни субсидии в туристическия сектор, координира изпълнението на националните програми за промоциране на туризма, изготвя становища на проектозаконите и прави предложения за поправки.
Категоризация на хотелите | |
Законова рамка |
|
Компетентни органи |
|
Процедури и необходими документи |
|
- Химическа индустрия
Българското законодателство в областта на химическата индустрия се основава на правото на Европейския съюз и по-специално на Регламент (ЕО) № 1907/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 относно регистрацията, оценката, оторизацията и ограничаването на химикали и Регламент (ЕО) № 1272/2008 за класификацията, етикетите и опаковките на вещества и смеси. Правната рамка на хармонизираното българско законодателство е представена от Закона за защита от вредните въздействия на химически вещества и смеси.
Компетентните органи, които упражняват контрол за изпълнение на законовите изисквания в химическата индустрия са:
- Регионалните инспекции по околната среда и водите, които контролират производството и употребата на химикали;
- Регионалните инспекции за контрол и опазване на общественото здраве, които контролират търговията с химически вещества, както и с препарати и продукти, в които се съдържат;
- Инспекциите по труда, които контролират предоставянето на информация на работниците за химикалите и прилагането на мерки за управление на риска при работа с тях на работното място.
Във връзка с горното, въведен е разрешителен режим за биоциди. Биоцидите се продават и използват след издаване на разрешение от министъра на здравеопазването.
- Храни и селско стопанство
Хранителната индустрия и селското стопанство са сред най-важните и динамично развиващите се сектори на икономиката в България. Правната уредба на тези сфери е обширна и обхваща няколко закона и подзаконови актове, най-важните от които са: Законът за храните, Законът за фуражите, Закон за животновъдството, Закон за виното и спиртните напитки, Закон за подпомагане на селскостопанските производители.
Производството, вносът и разпространението на храни трябва да отговарят на множество нормативни изисквания и в много случаи се изисква да бъдат получени специални разрешителни, лицензи и разрешения. Например, изискват се лицензи за внос на селскостопански продукти, извършва се контрол и сертифициране за биопродуктите, сертификати за млечните продукти в случай, че се спазват българските държавни стандарти.
Държавният контрол в съответствие със стандартите на Европейския съюз за контрол на безопасността и качеството на храните, хранителните и фуражните добавки, напитките, ветеринарната медицина и хуманното отношение към животните, растителната защита и торовете, фитосанитарния контрол, граничния контрол, контрола върху материали и предмети, предвидени да бъдат в контакт с храни, и др. Се провежда от Българска агенция по безопасност на храните, създадена в началото на 2011 година.
Хранителните продукти могат да се предлагат и продават само в обекти, регистрирани съгласно Закона за храните. Регистрираните обекти за производство и търговия с храни трябва да отговарят на хигиенните изисквания и да имат въведени добри практики за производство и търговия с храни, както и въведена система за управление на безопасността на храните.
Регистрацията на обектите за производство и търговия с храни се извършва от областната дирекция по безопасност на храните по местоположение на обекта. За извършване на регистрацията, търговецът подава заявление, към което прилага списък на групите храни или ястия, които ще бъдат произвеждани или продавани в обекта. За всеки нов продукт търговецът следва да подаде ново заявление към администрацията. В срок от тридесет дни след подаване на документите съответният орган извършва проверка на място за съответствие на обекта със законовите изисквания. В случай, че обектът изпълнява изискванията, регистрацията се извършва в 15-дневен срок от извършване на проверката на място и за така регистрирания обект се издава удостоверение за регистрация.
Съществува, също, регистрационна система за селскостопанска техника и за горска техника. Собственикът на съответната техника следва да я регистрира в срок от 30 дни от придобиването й в регионалната служба на Контролно-техническата инспекция към Министерство на земеделието и храните. Целта на регистрацията е упражняването на контрол върху съществуващата селскостопанска и горска техника, за да се гарантира тяхната безопасна употреба.
Източник -Българска Агенция за Инвестиции – 2018