Срокът за касовите апарати може да бъде удължен

По-малко от два месеца преди да влязат в сила новите изисквания на т.нар. Наредба за касовите апарати, мнозинството от компаниите твърдят, че няма да могат да отговорят на тях в срок. За регистрираните по ДДС търговци той е 31 март, а дотогава фирмите трябва да сменят или пренастроят фискалните си устройства, както и софтуера за управление на продажбите, който ползват.
Това не са направили 95% от компаниите, а от тях близо две трети няма да успеят да се вместят в поставения срок, показва експресна анкета на Българската стопанска камара (БСК). Тя е направена сред 2493 фирми, а резултатите от нея бяха представени в понеделник на публична дискусия по темата.
Малко по-късно министърът на финансите Владислав Горанов не изключи възможността да бъде удължен срокът, в който фирмите, регистрирани по ДДС, трябва да сменят касовите апарати и софтуера. “Ако се установи, че действително няма да успеят да се справят, можем да проявим гъвкавост, но все още работим с бизнеса в диалог, за да установим достатъчен ли е срокът. Дотолкова, доколкото не сме чули упреци към самата наредба, само по отношение на сроковете, ще ги дебатираме. Ако се окаже, че обективно не могат да се справят, ще проявим гъвкавост, разбира се, в това отношение, защото не можем да рискуваме търговския оборот”, заяви Горанов, цитиран от БНР.
Към момента регистрираните по ДДС компании в страната са около 290 хил. , като от тях 185 хил. ползват касови апарати или софтуер за управление на продажбите. От тях около 76 хил. имат по едно фискално устройство.

Ново отлагане

От изказванията на бизнеса обаче стана ясно, че най-големият проблем по прилагането на Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти на Министерството на финансите са изискванията, свързани със софтуера за управление продажбите. Те по думите им са неясни, а някои от текстовете са и неприложими за определени браншове, като например туристическия, където се работи с резервационните системи на мултинационални компании. Т.е. дори и при удължен срок има вероятност бизнесът отново да се сблъска с проблеми.
Един от чувствителните моменти е как ще се гарантира защитата на търговската тайна на бизнеса. Наредбата изисква НАП да има одиторски профил в системите за продажби с възможност за експортиране на данни. Така данъчните ще имат информация не само за направените продажби, но и за контрагенти, търговски отстъпки и т.н.
Заради слабата готовност на фирмите и множеството неясноти в нормативната уредба от БСК настояха за отлагане и преработка на поднормативния акт, промените в който бяха обнародвани в Държавен вестник в края на септември.От БСК заявиха, че ще сигнализират ЕК, ВАС, КЗК с аргумент, че промените са незаконосъобразни, дискриминационни, в нарушение на основните права и свободи на ЕС, както и че ограничават стопанската инициатива.
Малко по-късно през деня финансовият министър Владислав Горанов заяви, че срокът за смяна на касовите апарати и софтуера за отчитане на продажбите може да бъде променен. Той обаче е категоричен, че предмет на обсъждане е единствено и само срокът за влизане в сила на новите правила според БНР.
Според информация на “Капитал” се обсъжда нов срок – до края на 2019 г., в който бизнесът да отговори на изискванията.

Бизнесът е на тръни

От над 20 хил. фискални устройства, за които имаме информация, подменените са едва 2.5%, а способността да бъдат подменени останалите до 31 март липсва, казва Ясен Танев от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер. “Липсва ни технологична среда, за да изпълним наредбата. На 31 март няма да сме успели да подменим софтуера на клиентите ни и те ще бъдат принудени да работят или незаконно, или да спрат да функционират”, твърди Танев.
От Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), които обединяват производителите на ERP системи, твърдят, че при тях от 12 хил. фискални устройства са подменени едва 0.12%, като става въпрос за един конкретен клиент. “Наредбата ни принуждава да декларираме всяка нова версия на софтуера, колкото и малка да е промяната, в хронологията, в която я произвеждаме”, казва представителят на асоциацията и управляващ съдружник на ЕRP.BG Иван Аржентински. “Всяка ERP система е различна за всеки клиент. Получава се така, че редица от производителите и разпространителите на ERP системи трябва да декларират всяка версия на всеки клиент. Това е огромна административна тежест, която е абсолютно излишна”, допълва той.
Ясен Янакиев от Българската асоциация за развитие бизнес софтуер (БАРБС) допълва също, че и клиентите ще трябва да декларират пред НАП софтуера, с който работят, както и всяко негово обновяване за всеки търговски обект по отделно. А тъй като това става автоматично, повечето клиенти не разбират за ъпдейта, което може да ги направи нарушители. “В рамките на срока ще успеем да сменим само касовите апарати, и то на 30%. Физически времето не ни стига”, коментира Янакиев.
“Как се дефинира производител, разпространител, внедрител на ERP софтуери? Ако си разпространител, производителят трябва да докаже и да декларира, че ти нямаш право да променяш кода на софтуера. Което противоречи на концепцията на всички партньорски програми на тези внедрители”, обръща внимание търговският директор на NavTech Group Емилия Василева. Фирмата е представител на продуктите на Microsoft за България. Василева допълва, че за да се направи интерфейсът на български, каквото е изискването на наредбата, те трябва да могат да имат достъп до софтуера като внедрител.
От Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти обърнаха внимание, че за сектора е неприложимо и изискването за връзка на НАП с другите системи, които използват. “Това са глобални резервационни системи, които са собственост на големи международни компании”, обяснява Мая Филипова, изпълнителен директор на асоциацията.
Казус имат и петролните компании. До края на март те трябва да пренастроят фискалните си устройства така, че да показват на отделни редове продажна цена, дължим акциз и ДДС. В същото време срокът да приведат своите обекти според новите изисквания в наредбата е краят на юни, т.е. търговците на дребно ще трябва да правят промени във фискалните си системи два пъти, обърнаха внимание от Българската петролна и газова асоциация.

Пуснати са по-малко от половината касови апарати

От заявени 110 модела фискални устройства на страницата на НАП до момента за изпитване в Българския институт по метрология (БИМ) са постъпили 58, а от тях само 38 са пуснати на пазара. “Моля, не чакайте последния срок”, призова председателят на института Паун Илчев производителите на фискални устройства. “Ако в последния момент ни залеете със заявления, ние не можем да ги изпълним. Това е невъзможно”, допълва той.
От НАП заявиха за “Капитал” единствено, че в момента са на фаза оценка на готовността на бизнеса да изпълни изискванията на Наредба Н-18 и че миналата седмица е имало среща в агенцията с представители на бизнеса именно по тази тема.

Източник: www.capital.bg

@90

Facebook
LinkedIn
Email
Print

Новини:

Весели празници!

Целият екип на Търговско-Промишлена Камара – Пловдив Ви пожелава Весело посрещане на Коледните и Новогодишните празници! Бъдете здрави и нека

Вижте повече >>