Градска железница, околовръстно шосе и каскадата “Доспат – Въча”. Това са трите основни проекта за бъдещето на регион Пловдив, стана ясно след първата по рода си среща между местната власт и новите депутати от тези избирателни райони. Железницата изненадващо може да попадне в Плана за възстановяване и устойчивост, стана ясно днес, но засега това остава в сферата на хипотезите.
Участниците на срещата очертаха и другите приоритети на втория по големина град за следващите 10 – 15 години. Обединяващото между тях е, че всички са на много ранен или никакъв етап и все още не е ясно откъде ще дойде финансирането.
На срещата, инициирана от кмета Здравко Димитров, присъстваха депутати от всички партии в новия парламент с изключение на “Има такъв народ”, които коментираха, че отсъствието на техния представител от Пловдив Тошко Йорданов не е умишлено, а се дължи на здравословно неразположение. На срещата бяха и общински съветници, и заместник-кметовете на Пловдив.
Задава ли се влак
Беше потвърдена новината, която дойде и от София от офиса на премиера Кирил Петков – градската железница на Пловдив ще влезе в новия План за възстановяване и устойчивост. На среща с кмета на софийския район “Слатина”, Петков обяви, че пловдивската железница и софийска градска железница (но не метрото) ще влязат в плана, докато част от софийското метро изпада.
В Пловдив депутатката от “Продължаваме промяната” Венцислава Любенова заяви убедено, че железницата влиза в плана. “S-банът на Пловдив официално ще се финансира с пари от Европа. След последните редакции проектът бе включен в Националния план за възстановяване и устойчивост на България. Крайградската железница за Пловдив дори е закъсняла, при положение че от години има изградена инфраструктура”, каза Любенова. Ако това се окаже реалност, ще е сериозна подкрепа от страна на централната за местната власт. До момента железницата присъстваше само отчасти в работния проект на новата програма “Транспорт”. Включването ѝ в плана би означавало пълно финансиране и много по-бърз срок на приключване (до 2026 г.).
Тази новина обаче има нужда от допълнително потвърждение. Като начало не е ясно какво и как всъщност е попаднало в плана. Неговата нова версия не е публикувана никъде, а по време на обсъждането в петък при министър Асен Василев на транспортната част не беше споменато нищо за железницата в Пловдив. Това, което може би се има предвид, е, че самите влакове ще бъдат закупени по плана – нещо, което вече беше обявено. Преди те да започнат да се движат обаче, има много работа по създаването и реконструирането на линиите. Такъв проект има заложен в “Транспорт”, но там има доста по-различни срокове – до 2029 г.
Тъй като всичко е на ниво работни групи, предстои да се види каква част от този проект ще се финансира по “бързата писта” на плана и каква – по доста по-бавната “Транспорт”.
Източник: https://www.capital.bg/
@90