Министърът на транспорта Николай Събев обеща нови влакове и трасета, ако общините подготвят връзки и довеждащ транспорт
Започват целеустремени действия по вече почти вековния блян на Пловдив. Още от 1892 г. е мечтата градът да има зелен градски транспорт. Желание, нуждата за която само се засили през последните 30 години с нарастващите екологични проблеми на града и развиващата се индустриализация в областта. Идеята за градска железница присъства още в плана за развитие на такъв транспорт в далечната вече 2007 г., когато България влизаше в ЕС.
Петнадесет години и два програмни периода по-късно новият държател на тази мечта се казва Николай Събев и понастоящем е министър на транспорта. Този петък Събев беше на работна среща в “Тракия икономическа зона”, на която присъстваха представители на местния бизнес и народните представители Росен Костурков, Йордан Маджунков, Илин Димитров, както и областният управител Йордан Иванов и зам. областният управител Николай Василев.
По време на срещата стана ясно, че новият министър залага много амбициозни срокове за постигане на градска железница в Пловдив. Според Събев в края на 2024 г. трябва да са изградени и обособени така наречените транспортни възли – ключови места, където да могат да бъдат свързани няколко вида транспорт. До 2026 г. пък трябва да има вече подвижен състав.
Другото, което министърът съобщи на срещата, е, че ще започне нова процедура за концесия на летището в Пловдив, което впрочем също трябва да бъде свързано с железницата.
С каквото има – с това
Според министъра на транспорта до момента много от работата в област Пловдив е извършена. Вече съществува железопътна инфраструктура, която би могла да бъде използвана – след модернизация и доизграждане – за скоростно осъществяване на проекта, отчуждени са и имоти за бъдещо развитие. Тя обаче е собственост на Национална компания “Железопътна инфраструктура”, а тя не е известна с бързите си действия.
“Ние имаме много ясна програма с НКЖИ как да вдигнат такта. Как да вдигнат темпото на строителство, защото ние нямаме този лукс да чакаме още 20 години, което означава, че те ще имат постоянен мониторинг върху тяхната работа”, обеща Събев.
Дори НКЖИ да се забърза, Събев има и друг проблем. До момента беше планирано само проектиране на градската железница в новата програма “Транспорт”. Не е известно да са заложени пари за изграждане на нужните допълнителни трасета. Няколко от трасетата, които влизат в проекта за железница, вече се модернизират и оборудват с комуникационни системи, които ще позволят автоматизирането на превоза (основна нужда на всеки такъв транспорт). Те са част от паневропейската TEN-T мрежа и трябва да бъдат завършени до 2027 г.
Има обаче и няколко, които е нужно да се изградят изцяло, за да не дублират останалия трафик – градските влакове се движат начесто и спират на всички спирки, което би пречело на останалите влакове. Нови коловози трябва да има между Централна гара и Филипово, Филипово – Скутаре, Тракия – Скутаре, както и директна жп връзка между гара Тракия и гара Филипово. Отделно трябва да има отбивка от трасето Крумово – Асеновград, за да се стигне до летище Пловдив.
До този момент не е ясно как ще бъдат набавени средствата, необходими за изпълнение на планираните проекти, затова може да се предположи, че проектът ще започне с това, което е налично, към 2024-2026 г.
Топката към общините
“Ние сме в тази подготвителна фаза преди строежа и ще вдигнем темпото. По-скоро притесненията са ни да успеят общините в Пловдивска област да са готови с проектирането и посочването на транспортните възли”, коментира Николай Събев на срещата.
Според министъра трябва най-плавно да бъде осъществено придвижването на един пътник от един метод на транспорт в друг с един билет и минимална загуба на време. Това ударение е важно: Пловдив се намира в центъра на една широка агломерация от градове, които са свързани с жп линии в сравнително равна местност, за която общ железопътен транспорт е идеално решение, ако се цели намаляване на автомобилния трафик. За да проработи това, е нужно повече от просто нови влакове. Трябва целият маршрут на един пътник да бъде максимално улеснен – от довеждащия транспорт, до влака, до последващия транспорт. Един билет и общ график е чудесно решение, но е фантазия, че това може да се случи между няколко общини и няколко дружества – дори в София то към момента не е факт. Единственото работещо решение е едно дружество, което да управлява цялата система.
“На пръв поглед всичко изглежда готово, но като навлязохме в детайлите, се оказа, че без нужните градски връзки (транспортни възли) ние не правим нищо. Като видим как ще бъдат проектирани, ще можем да преценим впоследствие и логистиката и дали е възможно друго проектиране на железницата”, изясни Събев.