Как да управляваме пари

Преди да управляваме пари  трябва да ги спечелим. А как?  Има ли писана технология за това?  Има ли сигурен начин? Изобщо лесен ли е отговорът на този въпрос?

Такива мисли вълнуват много млади хора, които търсят отговорите. Да им помогнем. Нашият народ има мъдра сентенция:  “Не питай старо, питай патило”. Затова да попитаме патилите, т.е. забогателите,  хората, готови да споделят своя опит и са го направили – с книгите, с лекциите си, с аудио и видео програми, а  сега и в интернет. Някои от тях са:  Деил Карнеги, на когото принадлежи  вечната фраза “Ако живота ти поднесе лимон, направи си лимонада” , Наполеон Хил,  Доналд Тръмп, Шарън Лехтър, Брайън  Трейси, Робърт Кийосаки, Стив Чандлър, Франк Бетджър и други.  Много от тях заявяват, че пътят до успеха вече е известен. Милиони хора  по света са започнали от нула и са достигнали върха.

Ако и Вие искате да постигнете целите си, да  преуспеете, ако се стремите към богатство и личностно израстване, потърсете и прочетете книгите на посочените автори. Те ще Ви посочат принципите и правилата, които следва да спазвате, ще Ви покажат ефективни системи как се натрупват и управляват пари.

В настоящата  статия ще се спрем на книгите на Робърт Кийосаки. Той е четвърто поколение натурализиран американец от японски произход. През 1985 год. създава международна образователна компания, за да учи на бизнес и инвестиране хиляди студенти. Какво ще научим от неговите книги:

1.Ако искате да забогатеете, трябва да бъдете финансово грамотни. Сегашната система на образование /освен в специализираните училища по икономика/ е в дълг по тази тема към учащите се. В училище се учи как и какво да се работи за да се получат пари, а не как парите да работят за своите притежатели.

Следователно всеки трябва сам да се ограмоти  по управление на финанси. Движението на парите, приходи и разходи,  себестойност и цени , активи и пасиви, кредити и депозити,  мита и данъци,  търговски преговори и договори,  стокови борси и акции и т.н.  По тези термини трябва да имате  дори елементарни, но  верни познания преди да се впуснете да регистрирате,  да развивате фирма, да вземате заеми и  да инвестирате.

Обмислете бъдещето за дейността с която се захващате. Проучете съществуващи примери, срещнете се с опитни приятели.  Ако сам не можете,  потърсете си добър финансов консултант.

2. Каква е разликата между АКТИВ и ПАСИВ. Формулировката на Кийосаки е следната:  “Активът  е нещо, което слага пари в моя джоб”, “Пасивът  е нещо, което вади пари от моя джоб”. “Ако искате да сте богати, просто цял живот  купувайте активи. Ако искате да бъдете в редиците на бедните или на средната класа , цял живот купувайте пасиви.

Непознаването на  разликата между  двете е главната причина  за финансовите затруднения” . Дали един предмет е актив или пасив зависи не от неговото веществено съдържание, а от това как се използва.

Например: Лека кола или дори яхта , ако се използват  за лична разходка и за тях се правят разходи са пасив, но ако се използват за превоз на пътници и от това се получават приходи по-големи от разходите за поддръжка,  то тези предмети са актив за притежателя си.  Основните активи, които Кийосаки препоръчва са: 1.Недвижимо имущество, 2. Ценни книжа, 3. Бизнес.

Как да се придобият тези активи… Трудно е, а всеки иска бързо да забогатее. Отговорът е същият, както на въпроса: „Как можеш да изядеш един слон?”  “Ами хапка по хапка. Затова не бързайте, а започнете стъпка след стъпка.

Всеки обича  лукса, но луксозните предмети  не трябва да се купуват на кредит, защото това е финансов капан.  Пасивите трябва да се купуват до размера на финансовата възможност, създадена от работещите активи на притежателя. Парите са голяма сила, но трябва да се използват да работят за Вас,  да правят това, което им заповядате. Това е  финансова интелигентност.   

 3 .  Не е важно колко пари изкарваш, а колко пари задържаш.  Много  високообразовани хора са добри професионалисти, спортисти, артисти,  лекари програмисти,  но това не им спестява финансови проблеми, защото това, което им липсва е не как да правят пари, а как да ги разпределят и харчат. В това се състои финансовото умение, как и колко време да задържите парите и как да ги накарате те да работят за Вас.

Вие избирате дали да бъдете господар на парите или техен роб. Съдбата на всяка банкнота, която получите зависи от вас.

Похарчите ли я глупаво, значи сте избрали  да останете бедни, инвестирайте я в ума си и сте избрали богатството като Ваша цел и бъдеще, купете пасив и в най-добрият случай ще се присъедините към редиците на средната класа.

4. От къде идват парите? Според отговора на този въпрос Кийосаки разпределя хората  в четири големи групи и показва следващата графика:”Четирите потока на парите”.

Всеки сам трябва да определи в кой квадрат се намира днес  или  къде иска да отиде в бъдеще, като избира собственият си път към финансовата свобода.

Богат или беден можете да бъдете във всеки от четирите квадрата.  Финансова свобода и луксозен бит може да се постигне във всеки един от четирите квадрата.

Успелият наемен работник “Н” също може да бъде и успяващ инвеститор “И”.  Достъпът до всеки квадрат е законодателно регламентиран и всеки пълнолетен гражданин има право да го използва.

Буквите във всеки квадрант означават:

Н – “наемен работник”

С – “свободна професия” или “малък бизнес”

Б – “бизнес притежател”

И – “инвеститор

Четирите потока  на парите определят  различните начини за генериране на пари.

Разбира се, разликите са съществени:  от дясната страна  предприемачите могат да  имат повече свободно време, да се пенсионират млади, да пътуват според желанията си, да ползват данъчни облекчения според законодателството на съответната страна.

Според  Кийосаки максималната финансова свобода е в квадрати “Б” и “И”.  Това е въпрос на личен избор, но според автора изисква  съсредоточаване и отдаденост.

5. Ако искаш да сключиш сделка, постарай се да научиш какво е нужно на другия човек и направи така , че той да го получи по най-добрият начин. Това е дефиницията за МАРКЕТИНГ.

Маркетингът е свързан с хората. Маркетингът означава какво хората искат, след което да се опитате да им го предоставите  на цената, която са готови да платят, при която  да имате  приемлива печалба. Маркетингът е свързан с множество проблеми ,чието разрешаване ще намерите също в специализираните издания от които ще научите за:

–   позиционирането и таргет групите за вашият продукт

–  ценообразуването

–  рекламата

–  дистрибуцията

–  стратегическите аспекти за продукта  и т.н.

Всеки човек след като порасне и започне сам да се грижи за себе си разполага с два ресурса –  ум и време.  Само Вие определяте как ще ги използвате и затова трябва да понесете и лична отговорност.

Запомнете: 3 главни актива правят хората богати: недвижимо имущество, ценни книжа  и бизнес.

Facebook
LinkedIn
Email
Print

Новини:

Весели празници!

Целият екип на Търговско-Промишлена Камара – Пловдив Ви пожелава Весело посрещане на Коледните и Новогодишните празници! Бъдете здрави и нека

Вижте повече >>