Днешните сложни финансови предизвикателства не могат да се решат с остарели финансови разбирания. Тази теза защитават авторите Доналд Тръмп и Робърт Кийосаки в книгата им “Защо искаме да сте богати”. Това те развиват и за маркетинга при условията на съвременния бизнес.
Маркетингът като икономическо понятие може да е едно и също сега, както и преди 20-30 години. Това означава човешка дейност за предоставяне на продукт на определена таргет група на приемлива за тях цена, която да им гарантира приемлива печалба. Методите за изпълнението на тази дейност сега и преди 20-30 години са съвсем различни. Или по-точно могат да бъдат същите или съвсем различни. В какво се състои разликата? Елементарно – в дигитализацията. Затова в обръщение влезна и понятието дигитален маркетинг.
Маркетингът по принцип е свързан с хората във връзка с:
– продуктите и тяхното ценообразуване
– рекламата и промотирането
– дистрибуцията и продажбите
– абонаментното обслужване на потребителите
– целевата аудитория и нейното разширяване.
Електронизацията на всички тези дейности определено се отразява и изменя маркетинга, не като цели, а като съдържание. В какво се състои разликата? Разликата се състои преди всичко в това, че ръководителите на фирмите следва да променят собственото си разбиране за маркетинга като дейност при условията на дигитализацията на бизнеса. Ето някои от стратегическите аспекти:
- Всичко в маркетинга започва с продукта. Високи маркетингови резултати не могат да се постигнат със слаб продукт. Важно е да притежавате продукт, който е желан и потребен от определена аудитория. Ако продукта е суперлуксозен има своя група потребители, ако е за масово потребление организирането на маркетинга следва да е съвсем различно. Това се определя от съдържанието и качеството на детайлите на продукта. Например: ценообразуването, рекламата, продажбите са различни при обикновеното кафе и на това покрито със златен прашец, но и двата вида трябва да бъдат с добро качество. Тръмп обяснява своя успех не с качествената реклама , а с това, че е създал “изумителна, страхотна сграда”. Става въпрос за Тръмп Интърнешънъл Хотел енд Тауър, като пример за блестящ маркетинг.
- Създаването на търговска марка. Брандигът е съществена част от маркетинга. В дългосрочен план потенциала на продукта в съчетание с успешното рекламиране създава търговската марка. Търговската марка осигурява доверие на хората към качествата на продукта и популярност, която гарантира разширение на продажбите. Силната, защитената търговска марка води до по-високи цени и по-голямо търсене. Търговските марки, известни и наложени в световната търговия са изграждани безкомпромисно в контекста на времето и на пазарите. Те имат своите основни компоненти- име, лого, форма, цвят, аромат, вкус, и характерни признаци, които насочват клиентите за качествата на продукта или услугата. За проекта на търговската марка е необходимо художествено въображение и цифрови програми.
Дигитализацията способства за ускоряването на разпознаването на бранда. Използването на социалните мрежи за налагането на нов бранд е ускорител, който не е прилаган в близкото минало преди въвеждането на интернет. Броят на информираните потребители не се определя от това колко хора са видели рекламния плакат или прочели раздаваната листовка. В днешният динамичен свят да се създаде производство в една фирма и да се очаква да се случат мечтаните резултати без маркетинг не е реалистично. Методите за разпространение на информацията са нови, виртуални и се разширяват непрекъснато. Ще мине време докато Google и другите търсачки ще започнат да Ви класират на водещи позиции и това ще бъде резултат от дигиталната реклама.
- Разработването на маркетингова стратегия. Стратегията е схемата съгласно която разпределяте ресурсите си, за да постигнете поставените бизнес цели. Маркетингът е метод за “привличане на клиенти” и “разграничаване от конкуренти”, не можете да бъдете всичко за всички. Затова е необходимо разработването на маркетингова стратегия. Р. Кийосаки и Доналд Тръмп се разграничават от досегашното разбиране, че мартетинга е сбор от 4-те П-та. /от първите букви на четирите английски думи – продукт /Product/, цена /Price/, позициониране /Place/, промоция /Promotion/. Авторите определят продукта като стратегически избор пред другите три фактора , които са методи на тактиката. Маркетингът е първо стратегия, а тактиката идва след това. Една от популярните сентенции гласи. Ако продукта Ви е слаб, добрата реклама ще го убие мигновено, защото повече хора ще го използват и ще установят недостатъците му. Авторите формулират маркетинговата стратегия в 4 основни компонента:
– Целеви пазар – конкретната група клиенти
– Бизнес цели – пазарен дял и финансови резултати
– Позициониране – позициониране на продукта за координиране на програмите
– Програми – действията предприети за внедряването на стратегията
В днешната дигитална среда на бързо променящи се технологии, повсеместна конкуренция, високо информирани клиенти, за да успеят фирмите се нуждаят от умело разработена стратегия и добре приложена тактика, която включва – координираност, концентрираност и комуникация. Новата дефиниция за маркетинг е: Маркетингът е мениджмънт на възприеманата от клиентите стойност. А възприеманата стойност е максималната цена, която клиентът е готов да плати за продукта или услугата.
- Дигиталният маркетинг е свързването на разработената маркетингова стратегия с глобалната интернет среда. Към нея се причисляват следните направления и техники за реализация: Интернет маркетинг – като средство за разпространение и достигане до потребителите. Визуален маркетинг, Мобилен маркетинг, Маркетинг в социални медии, Интернет реклама. Основно средство за дигиталният маркетинг е Уебсайта. Това е виртуално представяне на фирмата чрез Интернет сайт. Интернет сайтът е съвременен стожер за всяка марка, продукт или услуга, за всеки бизнес. Това е технологичното и представяне на всяка фирма, която иска да успее и представя своя онлайн офис, виртуален магазин за продукти или услуги. Корпоративният уебсайт е лицето на фирмата във виртуалното пространство без ограничение на размер, съдържание, използвани езици и художествено оформление. Вашите продукти и услуги ще достигнат толкова по-бързо до потребителите и ще се увеличава техният брой, колкото по-успешно ги заинтересова вашият уебсайт.
Дигиталният маркетинг е подчинен и зависим от модните тенденции в офлайн средата и показва доколкото вашият бизнес е в унисон с технологичните тенденции за ползваемост, потребителски опит и естетическо представяне. Това са елементите, които определят скоростта на разпространение на маркетинговата реклама в онлайн комуникацията.
- Разбирането с клиентите. Дигиталните технологии внесоха ново съдържание в диалога с клиентите, който се определя като сърцето на маркетинга. Дори една фирма да предлага успешен продукт, конкуренцията може да го изимитира и да предложи подобрен вариант. За да се запази водещата позиция на фирмата е необходимо директно и постоянно общуване с клиентите и познаване на променящите им се потребности. Използват се няколко канала за контакт: поща, интернет, телефон, личен контакт, наблюдение, анкета и др. Този етап се дефинира като обратна връзка, която посредством информационните технологии е лесна и приложима за всяка фирма.
- Анализ на конкурентите. Конкурент е всяка организация, която може да удовлетвори нуждите на клиентите Ви – сега или в бъдеще. Дигиталният маркетинг изисква да анализирате:
– Кои са конкурентите Ви?
– Какво искат и какво могат да направят?
За отговор на тези въпроси трябва да положите усилия и да получите информация за ресурсите с които разполагат, целите които си поставят и пазарният дал към който се стремят, цените на които продават продуктите си и т.н. Въз основата на тази информация слот -анализ на силните и слабите страни на конкурентите Ви ще Ви помогне да предвидите следващите им ходове, и да определите собствената си реакция или изпреварващи действия. Като източници на информация могат да се ползват: печатни издания, радио и ТВ излъчвания, интернет, маркетингови проучвания, анкети, статистически доклади и т.н. За анализ на данните си струва да се ползват специални програмни пакети и подготвени специалисти.
- Маркетинг план. Разработената маркетингова стратегия не прави излишен плана по маркетинг. Той обхваща съдържанието на всички маркетингови действия. Планът обхваща времеви период според ваша преценка за изпълнение на стратегията и да промените стратегията , ако се налага. Това са отново: целевия пазар, бизнес целите, позиционирането и програмите в условията на Интернет средата.
За повече подробности по темите посетете: www.trumpuniversity.com/marketing101